Horeca op Curacao
Volgend jaar zal er in de stad iets opengaan, waarvan iedereen op het eiland nu al weet dat ze het niet zullen gaan redden. De huurprijs impliceert namelijk een minimale omzet van meer dan 500,000 NAF per maand.
Het zal niet verbazen dat dit op Curacao niet mogelijk is. De enige die vervolgens blijft lachen is de eigenaar. Nadat de huur een paar keer niet betaald kan worden, zal die namelijk de hele inboedel in beslag nemen en op die manier dus een compleet afgebouwd en ingericht pand terugkrijgen, wat hij dan wel weer aan een andere stakker kan verhuren. En vreemd genoeg blijven dat soort eigenaren altijd weer nieuwe slachtoffers vinden, die voor 99% als enthousiasteling uit het buitenland komen.
Coffeeliscious op Pietermaai was een leuk idee, maar door de enorme huurlasten was het eigenlijk van tevoren al bekend dat een zware opgave zou worden om winstgevend te worden. De, nu gesloten, koffietent naast Goisco had een ander probleem. Men kon er moeilijk bij komen en dan blijft het uiteraard stil.
In Punda zijn er ook zeer veel horecazaken geopend, en weer gesloten. De enige reden dat de restaurants in de boogjes er nog zitten is omdat niemand huur betaalt! Het is namelijk onbekend wie de eigenaar is en aan wie men huur zou moeten betalen, dus betaalt men helemaal niemand. Dat scheelt natuurlijk lekker in de kosten! Maar om nu te zeggen dat het echt druk is bij de boogjes?
Cafe Iguana, aan de bekende Handelskade is nog zo'n verhaal. Die draait als een dolle, maar de tent ernaast (Vienna Ice) is vrijwel altijd leeg. Probeer het te verklaren en je zult er niet uitkomen. Zelfs cruisetoeristen, die het eiland toch niet kennen laten sommige tenten volledig links liggen. Waarom? Goede vraag.
Il Forno heeft zijn filiaal in Punda gesloten en zelfs de McDonalds in Punda is nu op zondag dicht. Reden, er zijn gewoonweg geen klanten.
En wie herinnert zich Beach Club Moon (nu Saint Tropez Oceanclub) niet. Daar was ruim een miljoen in geïnvesteerd en uiteindelijk ging die locatie in 2010 snel failliet, de beoogde omzet was simpelweg niet te realiseren. Het huidige Saint Tropez kan nu gebruik maken van de investeringen en verliezen van de vorige uitbaters. De één zijn dood is de ander zijn brood, om het zo maar te zeggen.
Recentelijk nog restaurant Hey Joe (tegenover Banco di Caribe). Die zijn ongeveer 1 maand open geweest en hebben absoluut geen klanten gehad.
Curaçao Beach Boulevard
In 2012/2013 is het gebied bij Mambo Beach totaal vernieuwd en er is nu een heuse boulevard met winkels, terrassen en 14(!) horecazaken.
Het bekende Mambo restaurant heeft hierdoor (verplicht) een flinke verbouwing moeten ondergaan vanwege de herindeling van het gebied. Mambo was ooit het best lopende restaurant en uitgaansgelegenheid van het eiland. Op dit moment zien ze van de 'oude' bezoekersaantallen maar weinig terug.
Vroeger werd dit gebied beheerst door 4 horecazaken, nu inmiddels al 14. Het aanbod van klanten is echter niet gegroeid! Er worden in dit gebied ook geen hotels gebouwd, het aanbod van cruisetoeristen stijgt erg langzaam, en ook de lokale bevolking is uiteraard gelijk in aantal gebleven. De totale omzet van dit gebied zal dus niet echt stijgen. De huur van deze oogschijnlijke toplocaties is echter wel hoog, en de omzet moet nu dus gedeeld worden door alle horecazaken. Dit kan natuurlijk niet goed blijven gaan. Je hoeft geen genie te zijn om te kunnen berekenen dat er zaken zijn die het niet zullen redden!
Jan Thiel - Beach Plaza
Ook in dit gebied zijn er vele horecazaken bijgekomen. Er is een prachtig complex gebouwd met daarin diverse winkeltjes en horecazaken. Ze zullen vooral voordeel hebben van de nabijgelegen resorts.
Maar ook hier geldt dat het aanbod van toeristen niet echt veel groter is geworden. De totale omzet van het 'Jan Thiel beach' gebied zal ook hier met veel meer horeca gedeeld moeten worden dan twee jaar geleden. De gevolgen zullen onmiskenbaar te voelen zijn bij de horeca die er al jaren aanwezig zijn zoals bijvoorbeeld Zanzibar.
Een horecazaak voor toeristen starten
Wil je jezelf richten op de toeristen, dan is de locatie van extreem belang. Heb je een locatie waar de toeristen niet snel komen, dan zul je het niet gaan redden. Ze zullen de plek niet vinden en dus zal de omzet niet voldoende zijn om uit de kosten te komen. Een uitzondering in deze is L’Aldea, aan de redelijk afgelegen Sint Catharinaweg. Door zijn uniek concept, de hoge investeringen en uitgebreide marketing wordt dit restaurant toch goed bezocht.
De goede toeristen locaties zijn echter volledig afgeschermd door een select clubje van eigenaren. En daar kom je niet snel tussen of ze laten de uitbater een dusdanige huur betalen dat die erg moeilijk is te verdienen. En dan nog kun je jezelf afvragen, als een locatie goed zou lopen, waarom dan verpachten?
Probeer maar eens een koffietent te openen op Jan Thiel, het mag wel, maar men vertelt je dan ook meteen wat je wel en niet mag verkopen. Dat limiteert de omzet behoorlijk. Bij het nieuwe Eden is het net zo, daar is de koffieverkoop voorbehouden aan de nieuwe Burger King.
Een horecazaak voor de lokale klanten
Wanneer je als Nederlander een horecazaak wilt openen, met als doelgroep de lokale bevolking, dan is er nog iets waar men terdege rekening mee moet houden.
Niemand mag het zeggen, maar het bestaat wel degelijk: De gemiddelde Antilliaan is extreem chauvinistisch/racistisch tegenover de Makamba, de blanke Nederlander.
Je zult continu te horen krijgen dat je de plek inneemt van een Curaçaoënaar wanneer je op de lokale markt wilt richten. Dan krijg je te horen dat je terug naar Nederland moet, en dat een Curaçaoënaar kan dat uitstekend zelf opzetten.
Als klant zijn die groep Curaçaoënaars bovendien meer dan onbeschoft, altijd vloeken en tieren dat ze te weinig krijgen. Je kunt daar geen acht op slaan, maar het ontneemt op den duur wel het plezier in je werk.
Wie zich wil richten op horeca voor de lokale markt kan maar beter 3 kernbegrippen aanhouden:
1. Het moet veel zijn.
2. Het moet vet zijn.
3. Het mag niets kosten.
Hou je daaraan en je hebt een kans om te overleven, doch er zijn weinig horeca gelegenheden, die zich richten op de lokale markt en die ouder zijn dan een paar jaar.
Alleen maar negatief?
Gelukkig zijn er ook zaken die wèl succesvol zijn gebleken. Cafe de Tropen bestaat al ongeveer 20 jaar. Bistro Le Clochard in het Riffort is zelfs nog veel ouder, Cafe de Heeren houden het ook al een jaartje of 15 vol. Cafe Old Dutch, enkele jaren geleden verhuisd naar een nieuwe locatie bestaat ook nog steeds.
Bij Playa Lagun was er ooit een niet echt succesvol duikschooltje. Nu is het een aantal jaren geleden overgenomen door een Nederlander die fors heeft verbouwd en het draait nu uitstekend. Hij heeft inderdaad het gat in de markt gevonden en heeft nu een prima leven.
Het is dus goed mogelijk om een succesvol bedrijf te krijgen. Maar het verdient aanbeveling de succesverhalen goed te analyseren en de redenen van het succes te achterhalen.