Wat is er mooier dan een horecazaak op het zonovergoten eiland Curacao. Het is een droom voor velen. De eerste stap is, om in Nederland de huidige woning en zaak te verkopen zodat er een goed startkapitaal is voor dit uitdagende avontuur. Met groot enthousiasme, veel inzet, uw geweldig uniek idee en een zak met geld gaat u het zeker redden in de Cariben. ... Maar is dat ook zo? Een kritische noot.
Ondernemingsdrift
Nederlanders hebben een grote ondernemingsdrift. En vooral ook wel een eigendunk. Ik bedoel dat niet slecht maar hoeveel van u zijn er op het eiland geweest en dacht op enig moment: “Als ik hier de zaak zou runnen, dan zou ik het heel anders doen, dan zou ik … en dan zou ik …, wedden dat het dan beter zou lopen?” Wees eerlijk, hoeveel van u hebben die gedachten gehad tijdens de vakantie?
Een beetje met die gedachten komt men terug van vakantie en werkt men de plannen uit. Want het zou geweldig zijn om een eigen horecazaak op Curaçao te hebben! In de afgelopen decennia zijn er zeer veel enthousiaste Nederlanders naar het eiland gekomen. Vaak met veel ervaring, maar die de lokale markt niet kennen. Zij kwamen met prachtige ideeën, een goed startkapitaal, gingen voor het gat in de markt en uiteindelijk bleek het niet te werken, en gingen velen volledig berooid weer terug naar Nederland.
Te zien dat men alles is kwijtgeraakt op dit eiland is absoluut niet iets wat je iemand toewenst. Het liefste zie je dat iedereen succes heeft, want ieder succesvol bedrijf draagt bij aan de economie van Curaçao, en is dus positief. Het is alleen zo jammer wanneer mensen, door onbekendheid met het eiland of door een te optimistische kijk, zichzelf bij voorbaat al geen goede kans geven.
Een goed concept is geen garantie
Of een concept, jouw uniek idee, aanslaat of niet heb je niet in de hand. Dat bepaalt het publiek. Soms zie je horecazaken waarvan je denkt, dat is goed bedacht, en toch loopt het totaal niet. Terwijl een andere horecazaak waarvan je totaal niets verwacht, ineens wel zeer succesvol is en er vele klanten komen. Waarom klanten ineens naar jouw tent komen, of juist niet, is helaas niet te beredeneren. Er zit geen logica achter.
Gun Factor - Onderschat maar zeer belangrijk!
Zoals bij heel veel ondernemingen bestaat er ook de zogenaamde gun-factor. Stel, een klant kan twee dezelfde producten kopen, … waarom koopt hij het product bij jou? Dat bepaalt de gun-factor. Een ongeschreven regel in de business waar wel enorm belangrijk.
De gun-factor wordt mede bepaald door het lokale netwerk van contacten. Als ‘nieuweling’ heb je nog geen stabiel netwerk. Men zegt vaak; aan de bar met een lekker pilsje in de hand doe je de beste zaken. Je creëert de gun-factor. En dat geldt zeker op Curaçao. Niet voor niets zijn de vrijdagavond happy-hours zo goed bezocht door na kantoortijd even te chillen, en al je (zakelijk) bekenden tegen te komen.
Dan is er ook nog de psychologische kant van de gun-factor. Waarom komt men op jouw terras, en niet die van de buurman? Dat is niet per se de prachtige inrichting en decoratie. Het is de totale ambiance. Modern en trendy zijn zeker niet altijd de garantie voor een goede bezetting. Juist een afgeleefd aanzicht kan erg uitnodigend werken omdat de klanten zich hier meer op hun gemak voelen. De gun-factor… niet te beredeneren maar wel heel erg belangrijk!