curacao leven

Copyright 2017 - Curaçao gerelateerde websites.

Hoe is het leven op Curaçao

Verkeer op Curaçao

CabrioletRed-iconJe kunt op Curacao behoorlijk veilig deelnemen aan het verkeer. Er zijn wel wat dingen waar men even rekening mee moet houden.

Nederlands rijbewijs

U mag met een Nederlands rijbewijs gewoon op Curaçao rijden. Ook in het verkeer geldt dat je niet te gehaast moet zijn. Je kunt wel gaan inhalen, maar je zult er niet echt mee opschieten. De meeste wegen zijn twee-baans. Het verkeer is niet chaotisch, en je kunt met gerust hart het eiland rondrijden.
Op Curaçao wordt er rechts gereden. Op kruisingen en rotondes heeft het verkeer van rechts voorrang, tenzij anders aangegeven. Let op: in tegenstelling tot het Nederlands gebruik, heeft het doorgaande verkeer op T-splitsingen altijd voorrang. De snelheidslimiet in de stad en binnen de bebouwde kom is 45 km per uur. Buiten de stad en op de vierbaans rondweg geldt een snelheidsbeperking van 60 tot 80 km per uur.

Links en rechts inhalen

Dat zijn wij in Nederland niet gewend en we worden er zelfs kribbig van, maar in Curaçao wordt het toegestaan. Rechts inhalen.
Ik weet eerlijk gezegd niet of het officieel mag, maar 'officiele regels' worden wel vaker 'vergeten'.
Op de 4 baans wegen wordt je dus links- EN rechts ingehaald door de mede weggebruikers. Wanneer je er aan gewend bent is het zelfs wel prettig. Want jij mag dus ook rechts inhalen.

Euh... voorrang?!

Op de doorgaande tweebaans wegen kan het best wel druk zijn, vooral tijdens de spitsuren. Het is dan 1 lange file naar huis. Op die doorgaande wegen heb je voorrang, dus wanneer je van een zijstraat op de doorgaande weg wil komen kan dat erg lang gaan duren. Gelukkig kan ik zeggen dat de meeste bestuurders vriendelijk zijn. Zo laten ze auto's die eigenlijk geen voorrang hebben vaak voor.
Andersom gebeurt ook vaak, ... men neemt voorrang. Ze zetten gewoon de auto voor je op de baan als ze willen oversteken. Dat moet ook wel, want anders zouden ze er nooit tussen kunnen komen.
Officieel heb je voorrang, maar je zult dan even moeten wachten.
Meestal wordt dit gedrag geaccepteerd door de mede weggebruikers, als ze er maar niet door in gevaar komen. Het is niet de bedoeling dat ze vol op de remmen moeten gaan staan. Het gaat er een beetje om op welke manier het gebeurt. Knik je even vriendelijk voordat je de auto op de baan zet, of heb je oogkleppen voor en zet je zonder blikken of blozen de auto op de baan.

Bedankt! - Toettoet!

In Nederland steken we onze hand op als bedankje, in Curaçao gebruik je de claxon om te bedanken. (Een hand opsteken mag natuurlijk ook.) Het is gewoon een kwestie van geven en nemen. Ze laten jou voor, maar die vriendelijkheid word ook van de toerist verwacht.

In het donker

Die vriendelijkheid is een stuk minder als het donker is. Dan wordt er niet zo snel voorrang gegeven, en men reageert best geirriteerd wanneer je voorrang 'neemt'. Terwijl men daar overdag juist weer niet moeilijk over doet. Wanneer het donker is moet je dus wel extra opletten. Het rijgedrag is toch anders. Overdag heel sociaal, 's avonds erg 'ieder voor zich'.
Omdat de autokeuring in Curaçao niet echt te vergelijken is als in Nederland, zul je ook vaak auto's tegenkomen met kapotte verlichting, of onjuist afgesteld waardoor je verblind wordt. In het verleden zag je ook nogal eens auto's rijden zonder licht. Gewoon vergeten aan te zetten. Gelukkig is dat momenteel wel steeds minder dan een paar jaar geleden.

Regen en autorijden

Wanneer het regent worden de wegen spekglad, en vaak valt er dan ook veel regen in korte tijd. Zeker iets om rekening mee te houden. Neem daarbij ook nog eens dat de meeste autobanden van slechte kwaliteit zijn, dan kun je ervan op aan dat je zult slippen wanneer je hard moet remmen. Mijn advies; houd zeker de benodigde afstand en pas je snelheid aan.

Banden

De autobanden zijn over het algemeen niet in de beste staat. Ook niet bij huurauto's. De wegen zijn niet zo goed als in Nederland, en zeker in de buitengebieden zijn de wegen slecht. Het gebeurt dan ook regelmatig dat men een lekke band krijgt. (Niet voor niets ziet u langs de weg zo veel 'Tyre shops'). Zorg er in ieder geval voor dat de reserveband goed is, en dat de auto is voorzien van een krik en wielsleutel. Het repareren (plakken) van de band bij een Tyre Shop kost zo'n 10NAF. Dat valt dan best wel weer mee.

Mensen achter in de open bak

Veel eiland bewoners bezitten een pick-up. Je zult het vaak zien dat er passagiers achter in de open bak zitten. In Nederland totaal uit den boze! In Curaçao mag het ook niet, but, who cares! Het wordt gewoon oogluikend toegestaan.

Nog wat aandachtspunten

- Meestal rijdt het verkeer harder dan de maximaal toegestane 70 km/h. Als u zich aan deze gewoonte aanpast en relaxed rijdt zult u niet veel problemen ondervinden.

- U wordt zowel van rechts als van links ingehaald (ook met hoge snelheden). Wij raden u dan ook aan niet steeds van baan te verwisselen.

- Wees bedacht op auto's die zo maar eens stoppen midden op de rijbaan. Het kan zijn dat iemand een bekende heeft gezien en deze even wil begroeten.

- Afstand houden is hier een gouden regel waar u zich zeker aan moet houden. Veel van onze inwoners vinden het ongewoon om het remlichten te laten maken wanneer deze kapot zijn. Ook geeft men maar met zelden richting aan, en zelfs al doet men dat wel dan wil dat nog niet zeggen dat ze daadwerkelijk ook afslaan.

- Het kan zijn dat de weg geblokeerd wordt door 2 auto's waarvan de chauffeurs een praatje aan het maken zijn, dat is normaal hier, wees geduldig, na een tijdje zullen ze vanzelf wel weer doorrijden.

- Als u van plan bent om te stoppen is het verstandig een paar keer uw rem aan te raken en te kijken in uw achteruitkijk spiegel of men wel gezien heeft dat u van plan bent om te remmen, men kijkt hier namelijk meer naast dan op de weg.

- Iedere rotonde heeft zijn eigen regels, meestal staan deze niet aangegeven. Op sommige rotondes heeft alles wat van rechtes komt voorrang, op andere al het verkeer dat op de rotonde zit, en op weer andere geldt voor de ene helft van de rotonde dat verkeer van rechts voorrang heeft, en voor de andere helft van de rotonde dat verkeer op de rotonde voorrang heeft. Wees dus voorzichtig en kijk goed wat u voorganger doet. Als een auto er erg hard aan komt rijden mag u er gerust van uit gaan dat deze voorrang heeft.

- Op de rustigere wegen worden stoplichten vaak genegeerd, controleer dus altijd of de kruising vrij is, ook bij groen licht.

- Als een chauffeur zijn arm uit het raam steekt heeft hij ruimte nodig, wil hij achteruit, afslaan, draaien, parkeren, naar iemand zwaaien, of gewoon helemaal niets.

- Het bord eenrichtingsstraat is hetzelfde als dat in Nederland, echter komen hier meestal voertuigen uit beide richtingen gereden.

- Als een auto kapot gaat laten veel mensen hem exact staan waar deze kapot ging, met of zonder motorkap omhoog, met of zonder alarmlichten aan, en met of zonder de beentjes eronderuit steken.

- Probeer geen hagedissen te ontwijken. 9 van de 10 keer calculeert het beestje de snelheid perfect in en hoeft u niet af te remmen.

- Geiten zijn echter een ander verhaal, deze koppige beesten weten vaak niet wat ze willen, waardoor ze soms heen en weer over de weg blijven lopen, wees geduldig, ook geiten gaan vanzelf weer weg.

- Minder 's avonds en 's nachts uw snelheid, veel bestuurders vinden het niet nodig om de lichten van hun voertuig te ontsteken.

Zomercolumn NOS 2015 - Verkeer op Curacao

De NOS heeft op 14 juli 2015 een leuke zomercolumn uitgezonden over het verkeer op Curacao. Met de passende titel: "Een heer in het verkeer. Zo doe je dat op Curaçao". Gemaakt door de nieuws-correspondent Dick Drayer.

f t g m