curacao wonen

Copyright 2017 - Curaçao gerelateerde websites.

Emigreren naar Curacao

Een eigen horecazaak beginnen

Horeca-curacao-75Wat is er mooier dan een horecazaak op het zonovergoten eiland Curacao. Het is een droom voor velen. De eerste stap is, om in Nederland de huidige woning en zaak te verkopen zodat er een goed startkapitaal is voor dit uitdagende avontuur. Met groot enthousiasme, veel inzet, uw geweldig uniek idee en een zak met geld gaat u het zeker redden in de Cariben. ... Maar is dat ook zo? Een kritische noot.

Ondernemingsdrift

Horeca-curacao-175Nederlanders hebben een grote ondernemingsdrift. En vooral ook wel een eigendunk. Ik bedoel dat niet slecht maar hoeveel van u zijn er op het eiland geweest en dacht op enig moment: “Als ik hier de zaak zou runnen, dan zou ik het heel anders doen, dan zou ik … en dan zou ik …, wedden dat het dan beter zou lopen?” Wees eerlijk, hoeveel van u hebben die gedachten gehad tijdens de vakantie?

Een beetje met die gedachten komt men terug van vakantie en werkt men de plannen uit. Want het zou geweldig zijn om een eigen horecazaak op Curaçao te hebben! In de afgelopen decennia zijn er zeer veel enthousiaste Nederlanders naar het eiland gekomen. Vaak met veel ervaring, maar die de lokale markt niet kennen. Zij kwamen met prachtige ideeën, een goed startkapitaal, gingen voor het gat in de markt en uiteindelijk bleek het niet te werken, en gingen velen volledig berooid weer terug naar Nederland.

Te zien dat men alles is kwijtgeraakt op dit eiland is absoluut niet iets wat je iemand toewenst. Het liefste zie je dat iedereen succes heeft, want ieder succesvol bedrijf draagt bij aan de economie van Curaçao, en is dus positief. Het is alleen zo jammer wanneer mensen, door onbekendheid met het eiland of door een te optimistische kijk, zichzelf bij voorbaat al geen goede kans geven.

Een goed concept is geen garantie

Of een concept, jouw uniek idee, aanslaat of niet heb je niet in de hand. Dat bepaalt het publiek. Soms zie je horecazaken waarvan je denkt, dat is goed bedacht, en toch loopt het totaal niet. Terwijl een andere horecazaak waarvan je totaal niets verwacht, ineens wel zeer succesvol is en er vele klanten komen. Waarom klanten ineens naar jouw tent komen, of juist niet, is helaas niet te beredeneren. Er zit geen logica achter.

Gun Factor - Onderschat maar zeer belangrijk!

Zoals bij heel veel ondernemingen bestaat er ook de zogenaamde gun-factor. Stel, een klant kan twee dezelfde producten kopen, … waarom koopt hij het product bij jou? Dat bepaalt de gun-factor. Een ongeschreven regel in de business waar wel enorm belangrijk.
De gun-factor wordt mede bepaald door het lokale netwerk van contacten. Als ‘nieuweling’ heb je nog geen stabiel netwerk. Men zegt vaak; aan de bar met een lekker pilsje in de hand doe je de beste zaken. Je creëert de gun-factor. En dat geldt zeker op Curaçao. Niet voor niets zijn de vrijdagavond happy-hours zo goed bezocht door na kantoortijd even te chillen, en al je (zakelijk) bekenden tegen te komen.

Dan is er ook nog de psychologische kant van de gun-factor. Waarom komt men op jouw terras, en niet die van de buurman? Dat is niet per se de prachtige inrichting en decoratie. Het is de totale ambiance. Modern en trendy zijn zeker niet altijd de garantie voor een goede bezetting. Juist een afgeleefd aanzicht kan erg uitnodigend werken omdat de klanten zich hier meer op hun gemak voelen. De gun-factor… niet te beredeneren maar wel heel erg belangrijk!

 


Horeca op Curacao

Volgend jaar zal er in de stad iets opengaan, waarvan iedereen op het eiland nu al weet dat ze het niet zullen gaan redden. De huurprijs impliceert namelijk een minimale omzet van meer dan 500,000 NAF per maand.

Het zal niet verbazen dat dit op Curacao niet mogelijk is. De enige die vervolgens blijft lachen is de eigenaar. Nadat de huur een paar keer niet betaald kan worden, zal die namelijk de hele inboedel in beslag nemen en op die manier dus een compleet afgebouwd en ingericht pand terugkrijgen, wat hij dan wel weer aan een andere stakker kan verhuren. En vreemd genoeg blijven dat soort eigenaren altijd weer nieuwe slachtoffers vinden, die voor 99% als enthousiasteling uit het buitenland komen.

Coffeeliscious op Pietermaai was een leuk idee, maar door de enorme huurlasten was het eigenlijk van tevoren al bekend dat een zware opgave zou worden om winstgevend te worden. De, nu gesloten, koffietent naast Goisco had een ander probleem. Men kon er moeilijk bij komen en dan blijft het uiteraard stil.

In Punda zijn er ook zeer veel horecazaken geopend, en weer gesloten. De enige reden dat de restaurants in de boogjes er nog zitten is omdat niemand huur betaalt! Het is namelijk onbekend wie de eigenaar is en aan wie men huur zou moeten betalen, dus betaalt men helemaal niemand. Dat scheelt natuurlijk lekker in de kosten! Maar om nu te zeggen dat het echt druk is bij de boogjes?

Cafe Iguana, aan de bekende Handelskade is nog zo'n verhaal. Die draait als een dolle, maar de tent ernaast (Vienna Ice) is vrijwel altijd leeg. Probeer het te verklaren en je zult er niet uitkomen. Zelfs cruisetoeristen, die het eiland toch niet kennen laten sommige tenten volledig links liggen. Waarom? Goede vraag.

Il Forno heeft zijn filiaal in Punda gesloten en zelfs de McDonalds in Punda is nu op zondag dicht. Reden, er zijn gewoonweg geen klanten.

En wie herinnert zich Beach Club Moon (nu Saint Tropez Oceanclub) niet. Daar was ruim een miljoen in geïnvesteerd en uiteindelijk ging die locatie in 2010 snel failliet, de beoogde omzet was simpelweg niet te realiseren. Het huidige Saint Tropez kan nu gebruik maken van de investeringen en verliezen van de vorige uitbaters. De één zijn dood is de ander zijn brood, om het zo maar te zeggen.

Recentelijk nog restaurant Hey Joe (tegenover Banco di Caribe). Die zijn ongeveer 1 maand open geweest en hebben absoluut geen klanten gehad.

Curaçao Beach Boulevard

el_mexicano_5-250In 2012/2013 is het gebied bij Mambo Beach totaal vernieuwd en er is nu een heuse boulevard met winkels, terrassen en 14(!) horecazaken.
Het bekende Mambo restaurant heeft hierdoor (verplicht) een flinke verbouwing moeten ondergaan vanwege de herindeling van het gebied. Mambo was ooit het best lopende restaurant en uitgaansgelegenheid van het eiland. Op dit moment zien ze van de 'oude' bezoekersaantallen maar weinig terug.

Vroeger werd dit gebied beheerst door 4 horecazaken, nu inmiddels al 14. Het aanbod van klanten is echter niet gegroeid! Er worden in dit gebied ook geen hotels gebouwd, het aanbod van cruisetoeristen stijgt erg langzaam, en ook de lokale bevolking is uiteraard gelijk in aantal gebleven. De totale omzet van dit gebied zal dus niet echt stijgen. De huur van deze oogschijnlijke toplocaties is echter wel hoog, en de omzet moet nu dus gedeeld worden door alle horecazaken. Dit kan natuurlijk niet goed blijven gaan. Je hoeft geen genie te zijn om te kunnen berekenen dat er zaken zijn die het niet zullen redden!

Jan Thiel - Beach Plaza

Horeca-curacao2-175Ook in dit gebied zijn er vele horecazaken bijgekomen. Er is een prachtig complex gebouwd met daarin diverse winkeltjes en horecazaken. Ze zullen vooral voordeel hebben van de nabijgelegen resorts.

Maar ook hier geldt dat het aanbod van toeristen niet echt veel groter is geworden. De totale omzet van het 'Jan Thiel beach' gebied zal ook hier met veel meer horeca gedeeld moeten worden dan twee jaar geleden. De gevolgen zullen onmiskenbaar te voelen zijn bij de horeca die er al jaren aanwezig zijn zoals bijvoorbeeld Zanzibar.

Een horecazaak voor toeristen starten

Wil je jezelf richten op de toeristen, dan is de locatie van extreem belang. Heb je een locatie waar de toeristen niet snel komen, dan zul je het niet gaan redden. Ze zullen de plek niet vinden en dus zal de omzet niet voldoende zijn om uit de kosten te komen. Een uitzondering in deze is L’Aldea, aan de redelijk afgelegen Sint Catharinaweg. Door zijn uniek concept, de hoge investeringen en uitgebreide marketing wordt dit restaurant toch goed bezocht.

De goede toeristen locaties zijn echter volledig afgeschermd door een select clubje van eigenaren. En daar kom je niet snel tussen of ze laten de uitbater een dusdanige huur betalen dat die erg moeilijk is te verdienen. En dan nog kun je jezelf afvragen, als een locatie goed zou lopen, waarom dan verpachten?

Probeer maar eens een koffietent te openen op Jan Thiel, het mag wel, maar men vertelt je dan ook meteen wat je wel en niet mag verkopen. Dat limiteert de omzet behoorlijk. Bij het nieuwe Eden is het net zo, daar is de koffieverkoop voorbehouden aan de nieuwe Burger King.

Een horecazaak voor de lokale klanten

Wanneer je als Nederlander een horecazaak wilt openen, met als doelgroep de lokale bevolking, dan is er nog iets waar men terdege rekening mee moet houden.
Niemand mag het zeggen, maar het bestaat wel degelijk: De gemiddelde Antilliaan is extreem chauvinistisch/racistisch tegenover de Makamba, de blanke Nederlander.
Je zult continu te horen krijgen dat je de plek inneemt van een Curaçaoënaar wanneer je op de lokale markt wilt richten. Dan krijg je te horen dat je terug naar Nederland moet, en dat een Curaçaoënaar kan dat uitstekend zelf opzetten.
Als klant zijn die groep Curaçaoënaars bovendien meer dan onbeschoft, altijd vloeken en tieren dat ze te weinig krijgen. Je kunt daar geen acht op slaan, maar het ontneemt op den duur wel het plezier in je werk.

Wie zich wil richten op horeca voor de lokale markt kan maar beter 3 kernbegrippen aanhouden:
1. Het moet veel zijn.
2. Het moet vet zijn.
3. Het mag niets kosten.

Hou je daaraan en je hebt een kans om te overleven, doch er zijn weinig horeca gelegenheden, die zich richten op de lokale markt en die ouder zijn dan een paar jaar.

Alleen maar negatief?

Gelukkig zijn er ook zaken die wèl succesvol zijn gebleken. Cafe de Tropen bestaat al ongeveer 20 jaar. Bistro Le Clochard in het Riffort is zelfs nog veel ouder, Cafe de Heeren houden het ook al een jaartje of 15 vol. Cafe Old Dutch, enkele jaren geleden verhuisd naar een nieuwe locatie bestaat ook nog steeds.

Bij Playa Lagun was er ooit een niet echt succesvol duikschooltje. Nu is het een aantal jaren geleden overgenomen door een Nederlander die fors heeft verbouwd en het draait nu uitstekend. Hij heeft inderdaad het gat in de markt gevonden en heeft nu een prima leven.

Het is dus goed mogelijk om een succesvol bedrijf te krijgen. Maar het verdient aanbeveling de succesverhalen goed te analyseren en de redenen van het succes te achterhalen.


Om rekening mee te houden

Op Curacao is men aktief bezig om meer toeristen naar het eiland te trekken. Vandaar ook de projecten zoals Curacao Beach Boulevard, de Renaissance Mall & Rif Fort gerricht op cruisetoerisme, de verbetering van de bewegwijzering e.d. Maar bedenk wel dat dit lange termijn plannen zijn. Ze zijn goed bezig, maar het wil niet zeggen dat er nu al meer toeristen zijn. Dit is een langzaam proces waarbij je met je ondernemersplan terdege rekening mee moet houden. Vooralsnog zijn er veel horecazaken bijgekomen, maar is het toeristenaanbod niet parallel groter geworden. Lees: Meer concurrentie, gelijk aantal klanten.

Om jezelf hier op Curacao een goede kans te geven zijn een aantal zaken van groot belang en zeker in de horeca. Juist omdat er enorm veel concurrentie is met een beperkte afzet, zul je zeer conservatief moeten rekenen met de omzet. Wanneer je in staat bent om de noodzakelijke omzet voor een break-even zo laag mogelijk te houden dan geef je jezelf een kans.

Het eerste probleem waar je op Curacao als ex-pat tegenaan loopt, is het feit dat je geen directeur mag zijn van je eigen bedrijf. Je moet hier 5 jaar wonen alvorens je directeur mag zijn. Dat houdt dus in dat je iemand anders als directeur moet aanstellen, en daar gaan velen al in de fout. Men vertrouwd te snel een lokale persoon en worden vervolgens compleet uitgekleed. Of er wordt een advocatenkantoor ingeschakeld in en dan betaal je daarvoor de hoofdprijs. Als die kosten niet worden meegenomen in het ondernemingsplan leidt dat al snel tot problemen.

Over de huurkosten hebben we het al eerder gehad, maar nog altijd gaan Nederlanders in de fout. Men komt uit Nederland, en men is een Nederlands salaris gewend. Ze rekenen de huur terug in euro's en denken vervolgens: 'dat valt mee!'. Maar dat is natuurlijk niet reëel. Je moet rekenen met de lokale regels, ondernemers cultuur, de omstandigheden, en de kosten en baten berekening op lokaal niveau.

Voorts hebben velen geen enkele horeca ervaring, maar willen zo graag op dit eiland wonen (zon, zee en zaligheid) dat ze maar kiezen voor iets wat het meest bereikbaar lijkt voor een eigen zaak; een horeca onderneming. Maar bedenk dat zelfs de meest ervaren horeca ondernemers erg vaak berooid terugkeren naar Nederland. Overigens kun je als hardwerkende ondernemer maar weinig genieten van de zon en de zee.

Kun je besparen op de stroomkosten, dan scheelt dat een hoop. Geen airco brengen de kosten drastisch omlaag, maar desondanks zit je al snel op 2000 tot 3000 NAF per maand aan water en stroom. Koelingen, koffiezet apparaten, wat verlichting, het tikt allemaal hard aan en de tarieven gaan nog altijd niet omlaag! 75 cent voor een Kwh (bij grootverbruikers) hakt er aardig op in.

Waar je in Nederland helemaal nooit rekening mee hoeft te houden is stroomuitval! Dat is op Curaçao meer regel dan uitzondering. Heel leuk wanneer je net je vriezers en koelingen vol hebt gezet met nieuw spul. Gooi maar weer weg! Een kostbaar grapje, en Aqualectra beroept zich op overmacht. Dus dan toch maar een generator gebruiken, echter, die moet je wel ergens kwijt kunnen. In de stad is daar geen plek voor, dus hoe beperk je de schade? Wel iets om over na te denken.

Het is op het eiland heel normaal dat leveranciers tot wel drie maanden moeten wachten op betaling van de klant. Accepteer je dat niet dan doe je geen zaken met die klanten. Dat is niet zo erg als het een kleine klant is, maar wel vervelend als het een hele grote klant is. Wel leveren aan dit soort klanten betekent dat je over zeer veel geld moet beschikken voor de voorfinanciering en ten tweede loop je een enorm risico. Wanneer die klant uiteindelijk toch niet kan betalen ben je al je geld kwijt.

De lokale bevolking heeft weinig tot geen koopkracht. Even uit eten gaan voor een paar honderd gulden is slechts weggelegd voor een beperkte club. De rest gaat even langs de snèk of zit gewoon thuis te drinken. Voor exclusievere restaurants is er slechts een beperkte klanditie, en die moet dan ook nog gedeeld worden met vele concurrenten.

Het juridisch systeem aanspreken

Bij zakelijke conflicten en betalingsachterstanden kan men naar een advocaat gaan en het conflict voor de rechter uitvechten. Vergeet echter niet dat die kosten enorm hoog zijn. Een advocaat vraagt al snel 350 tot 450 NAF per uur. Een brief laten opstellen komt daardoor al snel op 1500 NAF en een procedure opstarten kan al snel oplopen naar 10.000 tot 20.000 NAF.

Een voorbeeld hoe veel bedrijven/instellingen hier werken? Iemand betaalt zijn rekening niet of komt zijn afspraken niet na (bv de huisbaas). Dan is er eigenlijk niet veel dat je zou kunnen doen. Je zou natuurlijk naar een advocaat kunnen gaan, en daarna naar een rechter. Maar tegen de tijd dat je een vonnis hebt zijn de kosten inmiddels zo ver opgelopen dat deze vele malen hoger zijn geworden dan het bedrag waar het eigenlijk om ging. Veel bedrijven en huisbazen weten dit, en maken daar handig gebruik van. Ze weten dat je niet naar een rechter kunt/zult gaan, en daardoor zullen ze dit soort praktijken er op nahouden.

Samenvatting

Je zou het als volgt kunnen samenvatten:

1. Er is teveel horeca op het eiland in verhouding tot het aantal potentiële klanten.
2. Extreem hoge huren in vergelijking met andere toeristische hotspots in de regio of zelfs ter wereld. Hier wordt soms het tienvoudige huurbedrag gevraagd dan bijvoorbeeld op Ibiza! En dat terwijl Ibiza is een jet-set locatie is, waar veel geld wordt uitgegeven.
3. Te weinig toeristen en een beperkt aantal locaties in de buurt van de toeristen.
4. Beperkte lokale markt (er zijn maar een beperkt aantal Nederlanders en stagiaires en die kunnen niet overal zijn).
5. Lage koopkracht van de lokale bevolking.
6. Compleet andere interesse, sfeer en mentaliteit van de lokale bevolking.

Een gewaarschuwd mens - is goed voorbereid!

Wat niemand wenst is, om veel tijd en geld te investeren en vervolgens tot de conclusie komen dat er geen droog brood te verdienen valt. Goede kennis van het eiland, de mentaliteit, de beschikbare markt, de concurrentie en meer van dit soort zaken, kan dat wellicht voorkomen, doch zekerheid heb je nooit.

Natuurlijk is het geweldig om een eigen horecazaak op Curaçao te hebben. Om hard te werken met veel inzet. Om zelf in de zaak te gaan staan, zodat er kosten bespaard worden. Maar is het nog steeds zo leuk om als er toch geen inkomsten zijn? Je kunt waarschijnlijk wel even teren op de zak geld die je vanuit Nederland hebt meegenomen, maar is het dan niet beter om gewoon op het strand te gaan liggen en op die manier je spaarcenten op te maken? Dan kun je er in ieder geval van genieten.

Een goede tip is om een tijdje in loondienst bij een bestaande zaak te gaan werken en dan goed te luisteren naar de ervaringen van anderen. Door bij diverse horecazaken te gaan eten of uit te gaan wordt je ook beter bekend met de locale omstandigheden. Bezoek dan zeker de horeca die een gelijksoortig product leveren als wat je zelf voor ogen hebt. De vooral eerst lokale marktkennis op, voordat je grof gaat investeren.

Dit hele artikel is niet zo negatief bedoeld, maar meer bedoeld om te helpen bij het maken van een juiste keuze. De afgelopen decennia zijn er zeer veel enthousiaste Nederlanders naar Curaçao gekomen. Zij kwamen met prachtige ideeën, een zak met geld, gingen voor het gat in de markt en uiteindelijk bleek het niet te werken. Ze gingen volledig berooid weer terug naar Nederland. Om te zien dat men werkelijk alles is kwijtgeraakt willen wij hiermee een beetje voorkomen.

Het uiteindelijke doel van dit artikel is, om toekomstige expat horeca ondernemers op het eiland een inzage te geven over enkele struikelblokken. Succesverhalen zijn er zeker, en met een goede planning, een conservatief ondernemersplan en kennis van de lokale omstandigheden moet het mogelijk zijn om ook een positief resultaat te behalen.

Dit artikel is mede tot stand gekomen met veel input van een lokale Nederlandse ondernemer die inmiddels 25 jaar op het eiland woont. Mijn dank gaat dan ook in het bijzonder uit naar zijn hulp.

Een leuk startpunt om een bedrijfspand te vinden is deze gratis huizensite.

f t g m